«Маат»
Ассоциация по изучению Древнего Египта

«Egyptian St. Petersburg:
Egyptomania on the Banks of the Neva»
«КМТ». A Modern Journal of Ancient Egypt
Vol. 16, no. 2. Summer 2005
  

Статья Виктора Солкина и Владимира Ларченко открыла для зарубежных египтологов и египтоманов удивительный мир «египетского Петербурга», города, где родилась русская египтология.

На страницах известного американского журнала «KMT» ведется рассказ об истории собирательства египетских памятников на берегах Невы, знаменитых Кузьминских воротах в Царском Селе, памятниках египтизирующего модерна, лучшими образцами которого стали доходный дом купчихи Нежинской на ул. Захарьевской и удивительные интерьеры дома на ул. Зверинской.

Мечта о Египте, отраженная в многочисленных памятниках Петербурга, выросла в удивительное явление культуры рубежа XIX–XX веков, продолженное в наши дни сфинксами М. Шемякина, установленными на набережной Робеспьера. «Египетский Петербург» — это переосмысление россиянами форм, канона и символизма древней культуры в поисках истоков своего собственного прошлого и эстетического идеала будущего.

Статья сопровождается уникальными авторскими фотоматериалами.

«КМТ». A Modern Journal of Ancient Egypt
  

«The original sphinxes on the University Embankment are only a part of the unique cultural phenomenon called “Egyptian Petersburg”. Illustrations to this may be building facades in the form of the temple portals, more or less good numerous imitations of Egyptian sphinxes, Egyptian colossi in the hall of the palace in Pavlovsk and some small, often overlooked, Egyptian elements in architecture of different buildings of the city. For example, Egyptian atlantes on the facade of the Naval Industry building on Palace Embankment, fine conventionalized winged solar disks on the facade of the building №135 in Ligovskyi Avenue and very specific building in Zverinskaya Street, in decoration of which Egyptian, Mesopotamic and Masonic symbols are used.

Egyptian, or Kuzminskie, Gates have been erected in Tsarskoye Selo during five years (1827–1832) by the project of the English architect Adam Menelas. Two high pylons of the gates traced back to the colossal pylons of Edfu Temple of Horus, built in Greco-Roman times. The decorative relieves and rows of hieroglyphs were created by the famous sculptor V. I. Demut-Malinovskiy in 1829. The contiguous to the pylons Herms topped with the Egyptian headgears were also made under his guidance. The subjects of the relieves created with expressiveness and undoubted elegance have been evoked by engravings of “Description de l'Egypte”. In spite of the obvious stylization on the relieves we can guess battle scenes from the Karnak Temple, for example, the battle scene of Sety I on the outer side of the northern wall in Hypostyle Hall, the famous harp-players from the tomb of the king Ramses III in the Valley of the Kings, friezes with images of sacred falcons and crocodiles from Kom Ombo as well as relieves from many other Egyptian temples and tombs. Hieroglyphic imitations, sometimes absolutely improbable, replaced here ancient “divine words”. The Egyptian Gates have become the triumphal entry to Tsarskoye Selo. Today they enchant our contemporaries with their monumentality and harmony at the same time. Just here, in Tsarskoye Selo, the interest of Russia to Egypt had been expressed by means of architecture: during the reign of Catherine II the park have been decorated by the pyramid which was erected on the grave of her favorite dogs...»

  
Назад в библиографию...
    Техническая поддержка: Сергей Трилис, Максим Яковлев © Ассоциация «МААТ», 2001–2013